Четвер, 18 квітня 2024

"Це гріх не тільки жінки, а й чоловіка, рідних, медиків": інтерв'ю зі священником про аборти

Священник - ліценціат морального богослов'я о. Василь Чамарник розповів про те, як церква ставиться до абортів та чи прощається цей гріх.  Журналісти "20 хвилин" продовжують цикл соціальних публікацій "Вибираю життя". Перед публікацією першого матеріалу з циклу ми розмістили на нашому сайті лист журналістки до жінок з проханням розповісти свою історію. Прочитати його можна за посиланням тут.

gtНаше звернення отримало десятки коментарів. Проте на цю тему говорити зможе не кожен.

Історії тернополянок читайте у публікаціях: "Лікарі сказали: треба переривати вагітність. Я могла зробити найбільшу помилку в житті": історії тернополянок про аборти , та "Сниться дівчинка з білим волоссям": тернополянка розказала про те, як зробила аборт і чому шкодує..." Також ми розповідали про те, куди можна звернутись жінкам у кризових ситуаціях. Деталі у публікації "Інколи покидають мами, які живуть в достатку, а хто в біді - виховує". Чому відмовляються від малюків?"

Відради жінки шукають у психолога та у церкві. Адже духовні інституції не можуть бути осторонь цієї проблеми. У інтерв'ю для читачів "20 хвилин" священник розказав про те, чому церква дотримується позиції проти абортів, чи прощають священники гріх жінкам і чому аборт прирівнюють до вбивства.

- Як часто ви, як священник, стикаєтесь з проблемою абортів?

- Священники мають зустрічі з людьми, які здебільшого, вже шукають вирішення якоїсь ситуації, покращення свого стану: не так фізичного, як морального. Часто цей крок є вже зваженим, рішучим, бо часто зустріч з Богом прирівнюється до зустрічі із собою.  Проблема аборту, насправді, тягнеться від початку людства, коли людина "замахнулась" на життя іншої людини. Напевно, з часів Каїна в раю, який посягнув на життя свого брата. Аборт зараз - це не лише медичний термін, це порушення Заповіді Божої "Не вбий".  Із проблемою абортів я зустрічаюсь не тільки під час таїнства покаяння, сповіді, про яку я не маю права розповісти, але і в звичайних духовних бесідах. Коли людина приходить до священника за допомогою, за розрадою. Найгірше, що часто я зустрічаюсь з жінками, коли вони вже вчинили гріх.  Часто жінка приходить до церкви, знаєте, замолити, "затерти" цей вчинок. Щоб цього моменту в її житті не було. Але, треба розуміти, що до церкви ми приходимо не тільки для того, щоб змінити наше майбутнє, але з тієї ж причини, що ми йдемо до лікаря: лікувати свою душу. Церква не засуджує людину. Церква засуджує гріх. Прийшовши до храму, людина отримає набагато більше, ніж думає.

- Тернопільщина - досить релігійний регіон. Чи впливає це на ситуацію з абортами?

 - Сама релігія не зуміє втримати людину від того чи іншого гріха. Людина повинна розуміти, чому вона є християнин.Сьогодні, дякуючи Богу і нашим духовним наставникам, наш край і справді є свідомим в християнському житті. Але разом з тим така хвиля модернізму, не свободи, а свавілля, є присутня. Зараз, в певному розумінні завдяки тому, що в нас є свята Ікона Зарваницької Божої Матері, Почаївської Божої Матері, Бог хоронить нас від різних бід. Все ж, проблема абортів є актуальною зараз всюди. Тернопільщина - не виняток. Церква, вона виховує, захистити вона не може, якщо цього не хоче сама людина.

- Кілька разів в Україні розглядати законопроєкти про заборону абортів. Що церква про це думає? Чи це допомогло б?

- Якщо давати моральну оцінку законам, які пов'язані з питанням абортів, ми маємо відштовхуватись від загального принципу, згідно з яким державні закони мають відповідати моральним, або принаймні їм не суперечити. У "Декларації про скоїння аборту" можна прочитати такі слова: "Людський закон може іноді відмовитись від покарання, але не може назвати чесним і справедливим те, що противиться природному законові. Сам факт спротиву вказує на те, що такий закон перестав бути законом взагалі."  Людина, живучи в тій чи іншій державі, має виконувати її закон. Це її обов'язок. Проте, ми бачимо, що Церква є відокремленою інституцією від держави. Часто закон, який пишеться державою, виходить з окремих обставин, а не із загальних потреб людини. І дай Боже, щоб колись закони державні і церковні таки доповнювали один одного.

 - Церква засуджує аборти. Але чи є випадки, коли це рішення є обумовлене: медичні покази, зґвалтування?

 - В будь-якому випадку, лікар повинен думати про збереження життя, як мами, так і дитини. Також є моменти, коли батьки дізнаються про хворобу дитинки в утробі і тому вирішують вбивати її. Але це рішення теж засуджує Церква. Якщо ти не маєш змоги виховати - то народи і віддай державі, але не вбивай ту дитину, якій життя дав Бог. Щодо жінок, які стали жертвами насилля, то справді, життя людині повинно бути дароване з любов'ю, але часом може статися, що життя є плодом насильства. Ми мусимо увійти в ситуацію кожної людини. Але хочеться сказати також, що зачаття людини в різних ситуаціях воно не є випадковим і не залежить від людини. Якщо Бог хоче дати життя, то він може послужитись різними життєвими моментами. Церква вчить: не можна жорстокістю відповідати на жорстокість. Мені зробили зло і я цим самим злом знищую дитину, яка живе в мені. Звичайно, треба думати про стан жінки, якщо вона буде виховувати дитину, але і треба думати про те, що їй потім доведеться переживати після цього вчинку.

  - Чи має священник право відпускати гріх аборту?

 - Кожен священник, владою, даною йому священством, на сьогодні, має право і законно може розрішати гріх аборту, якщо людина визнає і кається в ньому. Він не може вирішити це питання в духовній розмові. Це мусить бути тільки таїнство покаяння. Далі людина має пройти покуту, яку призначить священник. Це не приниження, не засіб покарання - це просто довіра всього, що є в житті, Богові. То не мусять бути якісь обтяжуючі моменти, роки в пості, абощо. Це так званий привід змінити своє життя до доброго. Покута - це добре діло, молитва, піст, як надолуження Богові за вчинені гріхи. Це потрібно нам, а не Богові. Щоб залікувати душу та зрозуміти, що Бог нас любить, прощає. Не судить...

- Чи вважаються гріхом дії медиків, які роблять аборт?

 - Цей вчинок охоплює велике коло людей: не лише жінку, а й чоловіка, який не зарадив цьому, а може і підштовхнув, зачіпає і рідних, якщо вони не змогли дати належної підтримки. Також медики, ті, що асистують операції аборту - всі причетні до гріха аборту, нічим не применшений це гріх, а тої самої важкості, що і в жінки.

- Яка роль чоловіка тут? Адже часто жінки зважуються на це, бо не мають підтримки чоловіків.

- Так, звертаються, але це стається вже так "вторинно". Після того, як жінка побувала в церкві і їй священник сказав "приведи ще чоловіка". Дехто приходить і каже: "Я прийшов, бо ви жінці сказали прийти". Різне буває. Але буває й таке, що дехто з тим гріхом залишається на все життя. Церква дарує нам життя, і про це життя треба просити.

 - Багато активісток кажуть таку фразу: моє тіло – мій вибір. Що церква думає про це. Чому церква непохитна в цих питаннях?

- Так справді, з всього, про що ми сьогодні говорили, ми бачимо ясну думку Церкви, і така моральна оцінка аборту є незмінною: не можна легковажити найбільшим Божим даром - життям. Пригадується мені така аудієнція Папи Франциска: "Дозволю собі публічно подумати: Чому Бог пізніше створив Єву, ніж Адама. - Та тому, що над Євою він роздумував: яка вона буде красива, гарна, терпелива, любляча"... Сама жінка і чоловік її в подружжі має цінити те, якою вона є, що вона виношує через своє тіло як радість, так і біль. І може давати нове життя цьому світові.

Куди можна звертатись жінкам, які потрапили в складні життєві обставини?

Тернопільський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Адреса: м. Тернопіль. Вул. Медова, 3, Тел./факс (0352) 23 – 55 – 92.

Тернопільський обласний центр соціально-психологічної допомоги «Родина». Адреса: вул. Коновальця, 18. м. Тернопіль Електронна адреса: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. Телефон: 0 (352) 28-79-29

"Дім захисту життя" центр матері і дитини" (для матерів з дітьми до 3 років). Адреса: с. Тисарівка, Волочиський район, Хмельницька область.  Телефон: 097-79-96-081, 067-30-83-382, 068-64-77-448.

"Дім життя" - монастир францисканок, притулок для жінок, які опинились в складних обставинах. Адреса: с. Драганівка, Тернопільський район. Телефон: 097-30-71-296, 096-82-84-713.

БО "Відкрите серце" - для батьків з дітьми, які перебувають в складних життєвих обставинах. Адреса: смт. Озерна, Зборівський район.  Телефон: 096-84-79-21.

 

https://te.20minut.ua/